‹ › ×
    Navštivte Sázavu
    • Kalendář akcí
    • Turistické cíle
    • Služby
    • Klášter Sázava

    Dřevěné skladiště ― Sázava-Černé Budy


    Kontakt

    Nádražní 76, 285 06 Sázava
    GPS: 49,875288°N 14,906927°E minutový formát GPS: 49°52'31''N 14°54'24''E desetinný formát
    Dřevěné skladiště ― Sázava-Černé Budy
     
    Související fotografie (4)

    Po dokončení ocelového mostu přes Sázavu v Ratajích pak byl do provozu předán i zbylý úsek, tedy trať z Čerčan až do Kácova. Na celém úseku byl pravidelný provoz zahájen 6. srpna 1901. Přestože lokalita kolem městečka Sázava patřila k těm významnějším v trase kudy nová železnice vedla, bylo rozhodnuto zde vybudovat pouze malé dvojkolejné nádraží. Pro jeho umístění byl vybrán prostor v širých polích na levém břehu řeky Sázavy (traťový kilometr 45,0). Nové nádraží se nacházelo přibližně jeden kilometr od levobřežního trhového městečka Sázava, které leželo jihozápadním směrem. Přibližně stejně daleko, avšak západním směrem, se nacházela i pravobřežní klášterní osada Černé Budy se Sázavským klášterem. Zřejmě i kvůli této neurčité poloze bylo nádraží pojmenováno jako Sázava-Buda, čímž symbolizovalo odvěké spojení levobřežní osady Sázava a pravobřežní osady Černé Budy. V podstatě nejblíže novému nádraží ležela sklářská osada „Na Kácku“ a Kavalierovi sklářské hutě. K nim byla navíc vybudována vlečka, která odbočovala z širé tratě v těsné blízkosti ledečského zhlaví nádraží Sázava-Buda. Samotné nádraží mělo typizovanou nádražní budovu, dřevěné skladiště s kamennou boční rampou a dřevěnými záchody.

    Železniční stanice Sázava Černé Budy leží v km 45,000 jednokolejné trati Světlá nad Sázavou–Čerčany. Je stanicí smíšenou podle povahy práce a mezilehlou po provozní stránce. Sídlem vrchního přednosty UŽST je stanice Benešovu Prahy. Ve stanici se nachází vlečky Sklárny Kavalier, a.s. Ve stanici jsou dvě zvýšená panelová nástupiště. Přístupy na nástupiště jsou cestou mezi staniční budovou a skladištěm dále přes úrovňové přechody umístěné u výpravní budovy, u skladiště a u veřejného WC. Kromě dřevěného skladiště s kamennou rampou se na nádraží nachází ještě výpravní budova, veřejné záchody, dílny provozního oddílu a budova remízy pro lokomotivu skláren.

    Zdroj:

    100 let trati Čerčany – Ledečko – Kácov – Martin Navrátil – 2001
    Posázavský pacifik – Miroslav Berka – NADAS 1991
    Archiv Jakub Džurný
    Archiv Martin Navrátil
    Archiv František Krása
    Archiv SŽDC
    Archiv ČD
    http://www.pacifikem.cz


     


    Kontaktní informace

    • Informační centrum Sázava

    nám. Voskovce a Wericha 280
    285 06 Sázava

    +420 327 320 763

    Ke stažení

    • Navštivte Sázavu 2020
    • Mapa města

    © 2025 Město Sázava
    Využíváme informační databázi turistické oblasti Posázaví spravované DMO Posázaví o.p.s.